Markkinointikoneistomme työskentelee päivittäin tavoittaaksemme fanit siellä, missä he aktiivisesti etsivät lippuja. Ticketmasterin SEO-tiimillä on kriittinen rooli hakukoneoptimoinnissa varmistaessamme, että tapahtumasi liput ovat löydettävissä verkossa.
Asiakkaanamme tapahtumasi on aina mukana myös Google Ads -hakusanamainonnan kampanjassamme. Kampanja on automatisoitu ja ei vaadi järjestäjältä mitään – tapahtuma nousee mukaan kampanjaan, kun se on myynnissä Ticketmasterin verkkokaupassa. Voit lukea lisää Google Ads -mainonnasta täältä.
Päivittäisen SEO-työskentelymme lisäksi voit itse vaikuttaa tapahtumasi verkkosivun löydettävyyteen ja sijoittumiseen mahdollisimman korkealle hakukoneiden tuloksissa. SEO-sarjamme ensimmäisessä osassa käymme läpi hakukoneoptimoinnin tarkistuslistan, joka käsittelee tapahtumasi verkkosivun teknisiä ominaisuuksia, jotka vaikuttavat hakukonelöydettävyyteen. Aloitetaan!
Hakukoneoptimoinnin tarkistuslista
Mobiiliystävällinen suunnittelu
Lähes 80 % kaikista lipuista myydään mobiililaitteilla. Fanit myös etsivät tietoa keskimäärin neljä kertaa ennen lipunostoa. On siis ratkaisevan tärkeää, että tapahtuman verkkosivu on mobiiliystävällinen ja hakukoneoptimoitu.
Varmistaaaksesi verkkosivustosi mobiiliystävällisen hakukonelöydettävyyden, lisää sivustolle yksinkertainen ja kuvaileva valikko ja luo eri laitteille sopivia ja responsiivisia kuvaelementtejä. Älä unohda alt-kuvauksia!
SEO-ystävällinen URL
Luodaksesi hakukoneystävällisen URL-rakenteen, kuvailevuus ja selkeys ovat avainasemassa. URL-rakenteesta tulee käydä ilmi sivun aihe ja sivuston rakenne. Käytä relevantteja sanoja ja väliviivoja sanojen erittelyyn. Alla olevassa kuvassa on esimerkki kuvailevasta ja selkeästä URL:sta.
HTTPS
Varmista, että sivustosi hyödyntää HTTPS-protokollaa. HTTPS tuo suojaa käyttäjillesi ja turvaa sivustosi eheyttä. HTTPS on protokolla, jota käytetään tiedon suojattuun siirtoon verkossa. Menemättä syvälle teknisiin ominaisuuksiin, lyhyesti sanottuna HTTPS varmistaa, yhteys on turvallinen. HTTPS on käytössä Ticketmasterin verkkokaupassa.
Sivun nopeus
Sivun latausnopeus on avainasemassa hakukonesijoittumisessa. Hakukoneet suosivat nopean latausajan sivuja, jotka ovat näin siis nopeakäyttöisiä ja sisällön latautuminen ei vie liikaa aikaa. Moni käyttäjä kyllästyy hitaaseen sivuun ja poistuu ostamatta, joka kertoo myös hakukoneille sivun olevan huono.
Mitä kevyempi sivu, sitä nopeampi latausaika. Hyvän latausnopeuden kulmakivenä voidaan pitää 1-1,5 sekuntin latausaikaa. Sivuston ulkopuoliset liitännäiset, kuten mainosbannerit tai sometoiminnot hidastavat latausaikaa.
Varmistaaksesi sivusi nopean latausajan voit tehdä nopeustestin tai perehtyä sivustosi nopeuteen analytiikkaohjelmassasi. Voit parantaa latausaikaa palvelinvalinnalla, tuomalla sivulle vain kevyitä mediatiedostoja ja välttämällä raskaita palvelimelle ladattuja videoita,
Sisäiset ja ulkoiset linkitykset
Sisäiset ja ulkoiset linkitykset ovat tärkeässä osassa SEO-strategiaa. Ne vakuuttavat hakukoneelle, että sivustosi on relevantti ja luotettava.
Suunnittele sivustosi sisäinen linkitys. Linkit auttavat hakukoneita indeksoimaan ja ymmärtämään sivusi rakennetta ja näin parantavat hakukonelöydettävyyttä. Harkitse linkittämistä aiemmin menestyneeseen ja relevanttiin sisältöön, ja linkitä esimerkiksi FB-tapahtumassasi tapahtumasi verkkosivulle ja takaisin.
Luitko jo edellisen hakukoneoptimointia käsittelevän artikkelimme? Jos et, tutustu tapahtumajärjestäjän SEO-vinkkeihin täällä. Artikkelin luettuasi ymmärrät SEO:n perusteet ja tiedät, miksi yhdistää orgaaninen ja maksettu hakukonelöydettävyys.
Tulemme julkaisemaan jatkoa SEO-artikkelien sarjalle. Mikäli haluat keskustella tarkemmin hakukonemarkkinoinnista, älä epäröi ottaa yhteyttä Ticketmaster Suomen markkinointitiimiin,
Haluatko myydä lippuja tapahtumaasi kanssamme? Ota yhteyttä.