Tapahtuman järjestäjällä tai promoottorilla on aktiivinen rooli Ticketmasterilla myynnissä olevan tapahtuman hakukonelöydettävyyteen. Melko yksinkertaisilla toimilla voit vaikuttaa suuresti tapahtuman myyntisivun löytymiseen esimerkiksi Googlen hakutulosten kärkisijoilta. SEO-yritys Mozin mukaan hakukoneoptimoidulla sisällöllä on 20 kertainen näkyvyys ja liikennemahdollisuus verrattuna PPC-mainonnalla nostettuun sisältöön niin mobiilissa kuin pöytäkoneellakin.

Tulemme opastamaan postaussarjassa, kuinka voit parantaa SEO-strategiaasi. Aloitetaan perusteista!

Mitä on SEO?

Hakukoneoptimointi (SEOSearch Engine Optimization) viittaa siihen, kuinka tietty sivu ja sivusto sijoittuu orgaanisesti hakukonetuloksiin, kuten Googleen tai Bingiin. Parantamalla sisällön laatua ja määrää tapahtuman myyntisivulla parannat tapahtuman orgaanista hakukonelöydettävyyttä ja houkuttelet faneja tapahtumaasi.

Miten SEO toimii?

Hakukoneiden indeksointirobotit ”ryömivät” (engl. crawl) verkkosivuja skannaten ja keräten dataa. Data taltioidaan hakemistoon, jota kutsutaan englanniksi nimellä index. Hakemisto on analysoitu niin, että hakukone osaa esittää hakutuloksissaan verkkosivustoja tietyssä järjestyksessä niiden hakuun suhteutetun relevanssin, vaikutusvallan sekä käyttökokemuksen perusteella.

Tapahtumasi myyntisivun indeksointirobotit analysoivat yli 200 vaikuttavan tekijän osalta päätelläkseen miten sen tulisi sijoittua hakutuloksissa.

Tarvitsenko SEO-strategiaa jos käytän PPC:tä?

Klikkauksen perusteella laskutettavasta hakukonemainonnasta käytetään nimitystä PPC (engl. Pay-Per-Click). PPC-mainonnassa tarjotaan mainostajan asettamin hintaehdoin valittujen hakusanojen esiintyessä siitä, että mainos näkyy hakukonetuloksissa.

PPC-mainonta on monelle yritykselle ja tapahtumalle kannattava mainonnan muoto. Voit täydentää maksetun mainonnan tehoa kuitenkin orgaanisella optimoinnilla tavoittaen niin ostotunnelin alku- kuin loppupäänkin ostajat. Kun SEO-strategiasi onnistuu, tapahtumasi myyntisivu esiintyy korkeammalla hakukonetuloksissa. Orgaaninen sisältö tuo parhaimmillaan laajemmalle hakusanavalikoimalle tuloksia, ja esiintyy näin useammassa yhteydessä hakutuloksissa.

Tapahtuman SEO – miten se toimii?

Ticketmasterin verkkokauppa on fanien ja hakukoneiden luottama sivusto, joka sijoittuu hakukoneissa hyvin. Tapahtuman järjestäjällä on kuitenkin rooli oman tapahtumansa hakukonesijoittumisessa. Voit parantaa sivusi löydettävyyttä ja sijoitusta tuottamalla ja toimittamalla Ticketmasterin käyttöön hakukoneoptimoidun tekstin, joka asetetaan artistin tai tapahtuman myyntisivulle. Tekstisisältö parantaa myyntisivun löydettävyyttä huomattavasti.

“SEO tuo luotettavaa orgaanista liikennettä, PPC on välittömämpi.”

– Patricia Atrian, Ticketmasterin Sr. Director SEO

Meillä työskentelee SEO-ammattilaisten tiimi, joka kehittää verkkokauppamme teknistä terveyttä ja sisältökokemuksia. Priorisoimme kehityksen pysyäksemme algrotimipäivityksistä askeleen edellä – ja teemme niin hyvin tuloksin!


Voimmeko auttaa sinua tapahtumasi lipunmyynnissä? Ota yhteyttä täällä.