Festivaalimarkkinoinnin strategia. Festivaaliyleisöä ja mustia ilmapalloja.

Jaetut kokemukset, oikea data sekä laajat jakelukanavat auttavat tavoittamaan potentiaalisen yleisön.

Jaetut kokemukset ja artistibrändit

Sosiaalinen media on mullistanut sen, kuika fanit löytävät ja ostavat lippuja festivaaleille.

Sen lisäksi, että se on paikka festivaaleille markkinoida itse itseään, se on tila, jossa fanit jakavat omia kokemuksiaan. Festarikävijöiden jaetut kokemukset ovat orgaanista promootiota, jonka uudet yleisöt ottavat avosylin vastaan. Festarikävijöiden lisäksi artistit toimivat festivaalin brändilähettiläinä suurille seuraajamäärilleen.

Lyömällä hynttyyt yhteen artistien kanssa sekä tarjoamalla yleisölle ainutlaatuisia jakamisen arvoisia kokemuksia, festivaalit voivat kasvattaa orgaanista tavoittavuuttaan.

Vuonna 2024 59 % lipunostajista kertoi, että sosiaalinen media on heille ensisijainen kanava löytää uusia tapahtumia.*

Kehittyneet markkinointityökalut

Festivaalijärjestäjä voi saada arvokasta markkinointiapua lipunvälittäjältään. Ticketmasterin markkinointimahdollisuudet auttavat tunnistamaan uusia ylesöjä ja vauhdittamaan lipunmyyntiä. Kaiken keskiössä on ainutlaatuinen ja mittava datamme lipunostajista – sen avulla kohdennetaan esimerkiksi sähköpostimarkkinointia, mainontaa ja tarjouksia. Hyödyntämällä lipunvälittäjäkumppanin markkinointimahdollisuuksia festivaali voi tavoittaa ydinyleisönsä lisäksi uusia lipunostajia.

Tavoita lipunostajat yhä useammalla jakelukanavalla

Ticketmasterin kanssa tavoitat fanit siellä missä he jo ovat. Maailman suurimmat alustat, kuten Spotify, Shazam ja TikTok kuuluvat kumppaniverkostoomme, ja Ticketmasterin kanssa tuot liput löydettäväksi muun muassa näille alustoille. Tuomalla artistien festivaaliesiintymiset ja suorat lipunmyyntilinkit suosittuihin palveluihin, festivaali voi kasvattaa lipunmyyntinsä lisäksi brändinäkyvyyttään globaalisti.

Uutta musiikkia, uusia tapahtumia

TikTok on mullistanut viraaleilla videoilla tavan, jolla ihmiset löytävät ja artistit markkinoivat musiikkia. TikTokin kaltaisilta alustoilta kumpuavat listahitit keräävät valtavaa suosiota nopeasti. Sen lisäksi, että artistit voivat lisätä TikTok-videoihinsa nykyää suoria lippulinkkejä Ticketmasterin lipunmyyntiin, olemme aloittaneet yhteistyön myös SoundCloudin kanssa. Indie-artistien suosiman alustan kanssa tarjoamme nyt myös siellä saumattoman tapahtuman löytämisen kokemuksen samalla, kun lipunostajat löytävät uutta musiikkia.

Molempia alustoja yhdistää artistibrändi. Festivaalille onkin siis tärkeää hyödyntää esiintyvien artistiensa kanavia festivaalimarkkinoinnissa.

Maksimoi tavoittavuus markkinointistrategialla

Onnistunut festivaalimarkkinoinnin strategia vaatii ymmärrystä siitä, kuinka fanit nykyisin löytävät tapahtumia ja kuinka he vuorovaikuttavat näkemänsä sisällön ja mainonnan kanssa.

Valjastamalla käyttöönsä sosiaalisen median, käyttämällä kehittyneitä markkinointityökaluja ja hyödyntämällä monipuolista jakeluverkostoa, festarit voivat merkittävästi kehittää tavoittavuuttaan ja lipunmyyntiään.

*Ticketmaster Suomen Brand Tracker -tutkimus 2024

Tiimimme
Ota yhteyttä
Andy White, Freelance WordPress Developer London