Livetapahtumien taika on ainutlaatuinen. Ei olekaan siis ihme, että 82%  kyselytutkimuksemme vastaajista aikoo käyttää vuonna 2024 yhtä paljon tai enemmän rahaa lippuostoksiin kuin viime vuonna.

Loka-marraskuussa 2023 toteutettu kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Kantarin kanssa. Tutkimuksen kohderyhmä oli tapahtumakävijät, ja tutkimukseen vastaamisen kriteerinä oli käynti tapahtumassa viimeisen 12 kuukauden aikana. Tutkimukseen vastasi noin 1 400 henkilöä.


Kuinka paljon tapahtumissa käydään?

Livetapahtumat ovat palanneet normaaliin pandemian jäljiltä. Tapahtumia järjestetään normaalilla tasolla, ja yleisö on palannut katsomoihin.

Vastaajista 75% kertoo aikovansa käydä vähintään yhdessä tapahtumassa seuraavan 12 kuukauden aikana. Huimat 67% kertoi osallistuvansa vähintään kolmeen tapahtumaan tulevan vuoden kuluessa.

22% vastaajista kertoi ostaneensa lippuja livetapahtumiin viisi kertaa tai enemmän viimeisen 12 kuukauden aikana. 43% kertoi ostaneensa lippuja vähintään joka toinen vuosi viimeisen viiden vuoden jaksolla.

Luvut kertovat tapahtumakävijöiden normaalille tasolle palanneesta sekä kasvaneesta ostovalmiudesta tapahtumalippuihin. Vuotta aiemmin tuotetussa kyselytutkimuksessa vain 61% kertoi aikovansa käydä yhdessä tapahtumassa tulevana vuonna. Prosentuaalinen kasvu on 22,95%.

Miten yleisö saa tietoa tapahtumista?

Vastaajien tiedonsaanti tapahtumista painottuu vahvasti sosiaaliseen mediaan. 47% kaikista vastaajista saa tiedon tapahtumista sosiaalisesta mediasta. Kyselyssä ei erikseen eroteltu maksettua somenäkyvyyttä orgaanisesta, joten tiedonsaanti somesta sisältää molemmat.

Nuoremmissa ikäryhmissä sosiaalinen media tietolähteenä korostuu entisestään. 59% 16-24-vuotiaista saa tietonsa tapahtumista somesta, ja 25-34-vuotiaista 61%. Yli 35-vuotiaista 39% kertoo saavansa tiedon somesta.

Taustatietona on huomattava erot eri ikäryhmien sosiaalisen median kanavien käytössä. Nuorilla ja nuorilla aikuisilla TikTok, Snapchat ja Instagram korostuvat päivittäisessä ja säännöllisessä käytössä. Esimerkiksi 16-34-vuotiaista vastaajista TikTokia käyttää päivittäin tai säännöllisesti 65%, Snapchatia 68% ja Instagramia 80%. Facebook pitää häntäsijoja nuorten ja nuorten aikuisten somekanavana, mutta sitä käyttää päivittäin tai säännöllisesti silti huomattava 64%.

35+-vuotiaiden ikäryhmässä Facebook korostuu eniten käytettynä sosiaalisen median kanavana, ja sitä kertoo päivittäin tai säännöllisesti käyttävänsä 77%. TikTokia yli 35 vuotiaista käyttää 19% ja Snapchatia vain 11%. Instagram tavoittaa 51% yli 35-vuotiaista päivittäisessä ja säännöllisessä käytössä.

Miten yleisö löytää tapahtumat?

Milloin ja miten yleisö ostaa lippuja tapahtumiin?

Vastaajien ostamisen aikaikkuna painottuu myyntisyklin aiemmalle puolikkaalle. Kaikista vastaajista 35% kertoo ostavansa liput heti kun ne tulevat myyntiin. 41% kertoo ostavansa liput vähintään kuukautta ennen tapahtumaa. Myös trendi myöhäisestä lipunostosta on edelleen nähtävissä, sillä 24% kertoo ostavansa liput tapahtumaviikolla.

Lippuja ostetaan nykyään enimmäkseen verkosta. Kysyimme, mistä vastaaja tyypillisesti ostaa lippunsa. 99% vastaajista kertoi ostavansa liput tyypillisesti tietokoneella tai mobiilissa. 20% sanoi tyypillisen ostokanavan olevan myös lippukaupat. Monivalintakysymys mahdollisti useamman vaihtoehdon valinnan.

Kuinka paljon lipuista ollaan valmiita maksamaan?

Kaikkien vastaajien kesken keskimääräinen valmius käyttää rahaa tapahtumalippuihin on positiivinen. 87% kertoi valmiutensa pysyvän samana tai kasvamaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Kysyimme, kuinka paljon vastaajat ovat valmiita maksamaan konserttilipuista. Kaikista vastaajista 12% sanoi olevansa valmis maksamaan 0-25 euroa, 33% 25-50 euroa, 24% 50-75 euroa, 17% 75-100 euroa, 8% 100-125 euroa ja 6% yli 125 euroa.

Ikäryhmissä korostui nuorten valmius maksaa konserttilipusta enemmän. Yli 35-vuotiaat preferoivat lipun hinnaksi 50 euroa tai vähemmän (47%), 16-24-vuotiaat taas olivat valmiita maksamaan lipusta yli 50 euroa (70%).


Vuosittain tuotetun kyselytutkimuksemme lisäksi meillä on myös laaja jatkuva käsitys asiakkaidemme lipunostajista sekä heidän osto- ja selailukäyttäytymisestään. Näin voimme kehittää räätälöityjä strategioita, joiden avulla maksimoimme lipunmyynnin sinulle asiakkaana.

Haluatko myydä lippuja kanssamme? Ota yhteyttä.


Lipunmyynnin ratkaisut
Katse tulevaisuuteen
Parempia tuloksia
Raportti
Tapahtuman lipunmyynti
Industry News
Tiimimme
Ota yhteyttä
Andy White, Freelance WordPress Developer London