Tiesitkö, että ennakkomyynnit ovat onnistuneimpia tapahtuman lipunmyynnin kampanjoita, joita me Ticketmasterilla todistamme? Ennakkomyynti on enemmän kuin pelkkä ennakko-osto-oikeus; ennakkomyynti muotoilee tapahtuman myyntisykliä kasvattamalla kysyntää.

Olemme tapahtumajärjestäjän apuna suunnittelemassa tapahtuman myyntisykliä aina julkaisusta ennakkomyyntiin ja lipunmyynnin loppukiristä lipunlukuun. Artikkelin luettuasi olet tutustunut tärkeimpiin kanaviin, joilla voit kasvattaa tapahtuman tavoittavuutta ja kysyntää sekä valmistella onnistuneen ennakkomyynnin.

Haluatko järjestää kanssamme ennakkomyynnin ja myydä liput tapahtumaasi? Ota yhteyttä.

Löydä ja hyödynnä sopivia vaikuttajia

Tapahtuman ennakkomyynti - hyödynnä sopivia sosiaalisen median vaikuttajia - kuvassa nainen, joka puhuu megafoniin

Vallitsevalla digitaalisella aikakaudella sosiaalisen median vaikuttajat pitävät hallussaan valtavaa vipuvartta, jolla napata yleisön huomio. Yhteistyö kohderyhmällesi sopivan vaikuttajan kanssa voi nostaa ennakkomyyntisi ja tapahtumasi kysyntää hyödyntämällä vaikuttajan tavoittavuutta sekä sosiaalista vaikutusvaltaa.

Löydä sopiva sosiaalisen median vaikuttaja:

  1. Määrittele tapahtumasi kohderyhmä. Ennakkomyyntiä tai ei, markkinoidaksesi tapahtumaasi sinulla tulee olla selkeä kuva kohderyhmästäsi. Jos et vielä tiedä kenelle markkinoit tulevaa tapahtumaa, voit kysyä lisätietoja artistilta, tutustua artistin sosiaalisen median & striimauspalveluiden seuraajadataab sekä tutkia menneiden samankaltaisten tapahtumien käyttäjä- ja ostajadataa ja markkinointikampanjoita.
  1. Määritä sosiaalisen median kanavat, joilla tavoitat kohderyhmäsi. Sosiaalisen median kanavilla on kullakin oma demografinen ryhmänsä, joista aktiiviset käyttäjät muodostuvat. Esimerkiksi Snapchat ja TikTok nojaavat vahvasti Gen Z -käyttäjiin, kun taas puolestaan Facebook ja Instagram houkuttavat Gen X:ää.
  1. Tutki valitsemasi kanavan vaikuttajia. Etsi makro- ja mikrotason vaikuttajia, joilla on 10 000 – 100 000 seuraajaa. Tai tähtää korkeammalle – onko kohderyhmässäsi megatason vaikuttajia, jotka sopivat tapahtumasi yhteistyökumppaniksi ja joilla on merkittävää arvoa yhteisössä? Tutkiessasi sopivia vaikuttajia ota huomioon vaikuttajan sisällön sitouttavuus sekä arvot, joita vaikuttajan sisältö viestii. Arvioi vaikuttajan uskottavuutta ja mainetta – ovatko ne sellaisia, jotka haluat liitettävän tapahtumaasi ja järjestäjäbrändiisi?

    Ota yhteyttä vaikuttajaan suoraan tai välitystoimiston kautta ja kysy lisätietoja yhteistyömahdollisuuksista. Moni vaikuttaja tarjoaa kokonaisvaltaista sisältöjen ideointia ja toteutusta, jolloin kaupallisen yhteistyön uskottavuus säilyy yhteistyösisällön ollessa linjassa vaikuttajan muun sisällön kanssa.

Kun olet löytänyt ”sen oikean” vaikuttajan, sopikaa aikatauluista ja sisällöntuotannosta. Anna vaikuttajan käyttöön uniikki salasana, jota hän voi jakaa seuraajilleen ja katso, kun ennakkomyynnin rullat pyörähtävät käyntiin.

Tee yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa

Tapahtuman ennakkomyynti - hyödynnä muita organisaatioita - kuvassa toimistotyöntekijöitä pöydän ääressä

Ennakkomyynnin järjestämisessä voi hyödyntää sosiaalisen median vaikuttajien lisäksi muita organisaatioita ja alustoja. Voit hyödyntää esimerkiksi paikallisyhdistystä, yritystä tai seuraa, jotka tarjoavat jäsenilleen ennakkomyyntiä. Voit hyödyntää myös sosisaalisen median ryhmiä tai esimerkiksi yliopiston alumnitoimintaa. Näillä strategisilla yhteistöillä voit tavoittaa kohderyhmäsi vakuuttavuudella, jota vain yhteistyötaho voi tarjota sekä tavoittaa kohderyhmiä, joita et muilta kanavilta tavoittaisi.

Löytääksesi oikeat yhteistyötahot, seuraa samoja askelmerkkejä kuin sosiaalisen median vaikuttajan löytämisessä. Etsi yhteisöjä ja yrityksiä, jotka ovat kosketuksissa kohderyhmääsi ja ilmentävät samoja arvoja, kuin brändisi.

Pro tip: Anna jokaisen yhteistyötahon käyttöön oma ennakkomyynnin salasana, jotta voit seurata ennakkomyynnin onnistumista jokaisen kohdalla erikseen.

Hyödynnä sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointia

Tapahtuman ennakkomyynti - hyödynnä sähköpostia ja tekstiviestiä - kuvassa henkilö kannettavan tietokoneen ääressä

Jos olet missannut tiedon, tässä se tulee vielä kerran. Sähköpostimarkkinointi on yhä yksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista. Oikein segmentoidun vastaanottajalistan ansiosta sähköposti ja tekstiviesti tavoittavat yleisön henkilökohtaisesti ja personoidusti.

Haasteena on houkuttelevimman ja kysyntää kasvattavimman viestin luominen. Mikä resonoi kohderyhmässäsi – onko se esimerkiksi eksklusiivisuus, kiire tai ainutkertaisuus?

Segmentoidessasi listaasi ota huomioon ainakin ostohistoria, demografia ja kiinnostuksen kohteet. Muista aina noudattaa GDPR-säädöksiä sekä muuta profilointia ja markkinointiviestintää koskevaa lainsäädäntöä. Katso myös 6 vinkkiämme parempaan sähköpostimarkkinointiin.

Sähköpostitse viestittävät ennakkomyynnit ovat myös oiva tilaisuus kasvattaa markkinointirekisteriäsi. Kun järjestät sähköpostilistallesi ennakkomyyntejä, yhä useampi haluaa myös liittyä listan jäseneksi.


Matkasi onnistuneen ennakkomyynnin valmisteluun voi alkaa! Tärkeintä on valita sopivat kanavat ja kumppanit, jotta tieto ennakkomyynnistä tavoittaa oikean yleisön. Ennakkomyyntiin on hyvä varautua myös tapahtuman kokoon ja kysyntään suhteutetulla kapasiteetilla – loppuunmyyty ennakkomyynti laittaa vauhtia myös varsinaiseen lipunmyyntiin.

Oletko valmis myymään lippuja tapahtumaasi? Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä tapahtumasi lipunmyynti.