Sähköposteja lähetettiin vuonna 2022 globaalisti yli 330 miljardia kappaletta. On tärkeää, että sähköpostimarkkinoinnin strategiasi on vahva ja nostaa yrityksesi ja tapahtumasi esiin kovassa kilpailussa. Kiinnostava sisältö ja tulokulma sitouttaa faneja, pitää heidät listoilla ja inspiroi yhä useampia rekisteröitymään uutiskirjetilaajaksi.

Sähköpostirekisteri on markkinoijan aarre. Se on suora yhteys faneihin, jotka ovat jo kiinnostuneita kuulemaan yritykseesi ja tapahtumaasi liityvää sisältöä, tietoa ja uutisia. Ticketmasterin asiakkaana datasi kuuluu sinulle. Markkinointiluvalliset lipunostajasi odottavat sinulta viestintää, joten ryhdy toimeen!

Katso alta kuusi helppoa vinkkiä parempaan sähköpostimarkkinointiin ja lähde suunnittelemaan vuoden 2023 sähköpostimarkkinoinnin strategiaa.

1. Segmentoi yleisö ja kohdenna

Segmentoimalla sähköpostilistaasi voit löytää yleisöstäsi ryhmiä, joilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymismalleja. Kohdenna viestisi ja tarjouksesi kohderyhmälle, joka on potentiaalisimmin kiinnostunut.

Voit esimerkiksi segmentoida edellisen kampanjan perusteella korkeimman klikkausprosentin ryhmän, tavoitella aiemmin ostaneita henkilöitä tai segmentoida demografisten tietojen, kuten sukupuolen, iän ja sijainnin, perusteella.

Yleisösi segmentointi mahdollistaa viestin toimittamisen siitä kiinnostuneelle yleisölle. Se myös antaa sinulle mahdollisuuden rytmittää sähköpostimarkkinointiasi oikea-aikaiseksi. Parempaa sisältöä oikeaan aikaan – näin sitoutat fanit pysymään tilaajalistalla.

2. Suunnittele

Aloita suunnittelemalla karkea vuosikello sesonkien, lomien ja paikallisten tapahtumien ympärille. Tapahtumajärjestäjän on tärkeää ottaa huomioon myös omien tapahtumien myyntisyklin vaiheet – julkaisut, hintojen muutokset ja tuotemyynti ovat fanille tärkeää tietoa ja generoivat myyntiä.

Suunnittelemalla etukäteen varmistat, että pidät yllä sopivaa viestinnän tahtia, joka vastaa fanin odotuksiin ja tuo lisäarvoa. Lähettämällä sisältöä, jolla on juuri nyt merkitystä sähköpostin saajalle, olet kiinnostava ja lisäät kampanjasi sitouttavuutta.

3. Ajattele visuaalisesti

Mitä paremmalta ja houkuttelevammalta sähköpostisi näyttää, sitä todennäköisemmin se myös luetaan. Asettelu ja visuaaliset elementit ovat yhtä tärkeitä kuin sisältö, ja ne ovat näkyvä osa yrityksesi ja tapahtumasi brändiä.

Usein vähemmän on enemmän. Yksinkertainen ulkoasu selkeällä asettelulla antaa lukijalle mahdollisuuden tarttua ydinviestiin ja toimintakehotukseen. Pidä tekstisisältö kompaktina ja helposti luettavana. Kiinnitä huomiota fonttikokoon, hyödynnä personointimahdollisuuksia ja sisällytä sähköpostiisi footer-osio, joka kertoo yrityksesi perustiedot, sisältää verkostoitumislinkit sekä mahdollisuuden poistua sähköpostilistalta. Tarkista testilähetyksellä, miltä sähköpostisi näyttää mobiilissa ja työpöytäsovelluksessa.

Katso sähköpostiasi ulkopuolisen silmin – mihin katse kiinnittyy ensimmäiseksi, onko ydinviesti heti kättelyssä selvä ja onko toimintakehotus houkutteleva.

4. Kaikki alkaa otsikkoriviltä

Vastaanottajasi sähköposti tulvii markkinoijien sähköposteista, jotka jokainen kilpailee hänen huomiostaan. Kiinnitä vastaanottajan huomio vakuuttavalla otsikolla, joka kiinnittää huomion. Ole nokkela, relevantti ja supliikki. Ja pysy brändissä. Tutkitusta dynaaminen personointi lisää klikkausprosenttia – harkitse käyttäväsi esimerkiksi vastaanottajan etunimeä tai edellisiin ostoksiin liittyvää personointia jo otsikkorivillä.

5. Tarkista ja virtaviivaista

Sisäiset muistilistat ovat tärkeä tekijä varmistaessasi, että jokainen lähettämäsi sähköposti pysyy brändissä,on tasalaatuinen ja palvelee tarkoituksiasi. Määrittele ja virtaviivaista sähköpostimarkkinoinnin kampanjan suunnittelu ja toteutus alusta loppuun.

Muistilistasi voi sisältää esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin vaatimustenmukaisuuteen liittyvät asiat, kieliopillisen oikoluvun ja linkkien toimivuuden tarkastuksen. Mikään yksityiskohta ei ole niin pieni, etteikö sitä tulisi ottaa huomioon rakentaessasi ja hallinnoidessasi yrityksen ja tapahtuman brändiä.

6. Seuraa, raportoi ja paranna

Jokaisen lähetetyn sähköpostin seuranta ja raportointi on hyvä ottaa tavaksi heti alkumetreiltä. Kun seuraat ja raportoit, voit parantaa. Raporteista voit ennakoida trendejä ja hyödyntää niitä. Näet, miten viesti resonoi kohderyhmässä ja voit räätälöidä viestiäsi yhä tarkemmaksi. Lukuja, joita kannattaa heti lähteä seuraamaan, ovat esimerkiksi avaus- ja klikkausprosentit sekä konversiot.

Vinkki! Jos kampanjasi suoriutuu huonosti, katso raportointia. Pieni avausprosentti kielii usein huonosta ja epärelevantista otsikosta, väärästä tai liian laajasta kohderyhmästä. Mieti myös oletko lähettänyt liikaa tai liian vähän sähköposteja. Sähköpostimarkkinoija testaa, analysoi ja kehittää jatkuvasti.


Haluatko myydä lippuja kanssamme? Ota yhteyttä.