Digitaalinen maisema muuttuu jatkuvasti, ja yksityisyys on aina keskiössä sekä lainsäädännössä, että teknologian kehittämisessä. Vuonna 2018 voimaan astui GDPR, uusi ja tiukempi tietosuojalainsäädäntö, jossa yritysten oli ympäri maailmaa käytävä läpi tietosuojatietojen käsittelyn rutiinit. Muun muassa markkinoinnin osalta suostumukselle asetettiin tiukemmat vaatimukset henkilötietojen käsittelyn perustaksi. GDPR oli vasta alkua kehityksessä, ja nyt Apple iOS 14-päivitys tuo lisää yksityisyyden valinnan mahdollisuuksia käyttäjilleen.

Tietosuoja edellä: Muuttuvan digitaalisen maiseman aikajana.

AppTrackingTransparency (ATT)

Oletko iPhonen omistaja? Uusimman iOS 14 -päivityksen ja AppTrackingTransparency (ATT) (linkki: https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use  -kehyksen ansiosta sovellusten seuranta on entistä avoimempaa. ATT antaa sinulle paremman käsityksen siitä, miten kukin sovellus käyttää tietojasi, ja antaa sinulle mahdollisuuden valita, haluatko sallia seurannan vai et. Tämä tarkoittaa, että kaikki sovellukset pyytävät nyt seurantalupaa ja voit ottaa seurannan käyttöön tai poistaa sen käytöstä milloin tahansa tietosuoja-asetuksissa joko sovelluksen mukaan tai kaikille yhdessä. Voit valita, haluatko jakaa sijaintisi, valokuvasi, mikrofonisi ja kamerasi. Apple sanoo, että iOS 14 antaa paremman hallinnan jakamiesi tietojen suhteen ja lisätietoja niiden käytöstä (linkki: https://www.apple.com/fi/ios/ios-14).

Esimerkkejä sovellusten ilmoituksista käyttäjälle, kun päivitettyä sovellusta avataan ensimmäistä kertaa.

Mitä seurauksia tällä on Facebookille?

Yksityishenkilönä sinulla on yleensä suurempi mahdollisuus hallinta tietojasi, mutta mainostajana päivitys vaikuttaa Facebook-kampanjoihisi. Tämän seurauksena Facebook tekee muutoksia Aggregated EventMeasurement (AEM) -aloitteeseensa. AEM rajoittaa, yhdistää ja viivästyttää tietoja. Tämä edellyttää muutoksia kaikille, jotka mainostavat Facebookissa kampanjoiden määrittämisen, segmentoinnin, mittaamisen ja Facebook-kampanjoiden raportoinnin suhteen.

Jos sinulla on aktiivisia Facebook-kampanjoita, voit lukea lisää UKK-sivulta.
Kun Ticketmaster on lipunvälityskumppanisi, niin voit luottaa, että autamme sinut näiden muutosten läpi, lisätietoa luet täältä.

Lue lisää iOS-päivityksestä ja Applen tietosuojamuutoksista
Facebookin tiedot mainonnasta ja raportoinnista lue täältä
.
Tietoja Facebookista siitä, miten tämä vaikuttaa pikselien seurantaan, löytyy täältä.