Olet onnistuneesti laittanut SEO-suunnitelmasi täytäntöön verkkosivuillasi, mutta mitäs nyt? Nyt on oikea aika ryhtyä mittaamaan SEO-työn tuloksia, jotta varmistat tavoitteiden täyttymisen.
Viimeisessä SEO-artikkelisarjan osassa opit seuraamaan ja mittaamaan tuloksia. Käymme läpi tärkeimmät hakukoneoptimoinnin tunnusluvut ja mittarit, jotta voit varmistaa sivustosi löydettävyyden yleisöllesi ja jatkaa sekä parantaa SEO-strategiaasi entisestään.
Miksi mitata tuloksia?
Olitpa sitten venue-päällikko, lipunmyynnin vetäjä tai markkinoija, tapahtuman SEO-tulosten seuranta auttaa sinua ymmärtämään mikä sivustollasi toimii ja mikä ei. Voit myös oppia ymmärtämään miten sivustosi löydetään ja mitä yleisösi todella etsii, kun päätyy sivullesi. Voit näin laajentaa ja syventää kohderyhmätuntemustasi, jolloin saat tapahtuman, verkkosivun sekä sosiaalisen median sisällön suunnitteluun jo valtavaa vipuvartta.
Google Search Console on ilmainen työkalu, jolla voit arvioida sisältösi vaikutusta sivustosi suoriutumiseen. Search Console auttaa sinua myös muun muassa monitoroimaan ja korjaamaan serveriongelmia, parantamaan sivuston mobiiliystävällisyyttä ja viilaamaan sivuston teknisiä ominaisuuksia.
SEO:n tunnusluvut
Voit hyödyntää useita eri tunnuslukuja arvioidessasi SEO-strategiasi tehokkuutta ja ymmärtääksesi yleisöäsi. Esittelemme muutaman tärkeimmistä tunnusluvuista, joiden avulla seuraat sivustoltasi kertyvää dataa.
Orgaaninen liikenne / Organic Traffic: Orgaanisella liikenteellä tarkoitetaan liikennettä, joka saapuu sivullesi hakukonetuloksista. Orgaaninen liikenne sulkee pois hakukonemainoksista tulevan liikenteen. Esimerkiksi, kun fani etsii Googlesta hakusanoilla ”juha tapio konsertti” ja klikkaa tapahtumasi sivua.
Click-through Rate (CTR): CTR:llä viitataan siihen prosenttiosuuteen hakukoneen käyttäjistä, jotkä näkivät sivusi hakutuloksissa ja klikkasivat sitä. Jos esimerkiksi 10 fania etsi hakukoneesta samankaltaisilla termeillä ja näki sivusi, mutta vain kaksi heistä klikkasivat sivustollesi, CTR on 20 %.
Sijoittuminen / Average Position: Keskiarvoinen sijoittuminen hakutuloksissa tarkoittaa sisältösi sijoittumista keskiarvoisesti eri hakusanayhdistelmillä. Jos esimerkiksi sijoitut sijalle 3 hakusanoilla ”juha tapio konsertti” ja sijalle 5 hakusanoilla ”imatra konsertti”, keskiarvoinen sijoittumisesi on 4.
Page Experience & Core Web Vitals: Näillä tunnusluvuilla mitataan sivun käyttäjäkokemusta – latausnopeutta, interaktiivisuutta ja vakautta. Voit tarkastella kuinka hyvin käyttäjät voivat käyttää ja sitoutua sivuusi.
Konversiot / Conversions: Konversioilla tarkoitetaan asettamiasi tavoitteita, joita ovat esimerkiksi myynnit, lomakkeen täyttäminen tai vierailu.
Tunnusluvuille ei ole absoluuttisia viitearvoja, vaan keskeistä on asettaa tietylle sisällölle omat tavoitteensa ja verrata tuloksia lukujen kehittymiseen. Hyvällä sisällöllä voi olla matala konversioaste, mutta sivulla vietetty aika on korkea. Sisällön tavoite riippuu aina sen tarkoituksesta ja sijoittumisesta ostopolulle – palveleeko sisältö mutkatonta ostoa vai inspiroiko se vasta harkitsemaan?
Kiinnittäessäsi huomiosi näihin perustavanlaatuisiin tunnuslukuihin, voit asettaa sisältösi vaikuttavuudelle ”benchmarkkeja”, viitteellisiä virstanpylväitä ja arvioida menestyksen ja toimimattomuuden syitä.
Jos SEO:n perusteet eivät ole vielä tuttuja, muista lukea sarjan edelliset artikkelit ja pääset alkuun hakukoneoptimointistrategiassasi.
Haluatko keskustella hakukonelöydettävyydestä? Tavoitat markkinointitiimimme täältä.
Haluatko myydä lippuja kanssamme? Ota yhteyttä.