Samalla kun koko tapahtuma-ala kehittyy ja kasvaa, myös festivaalit jatkavat innovointia vastatakseen yleisön odotuksiin. Immersiivisiä kokemuksia ja uusia lipputyyppejä – vuosi 2025 on festivaalien tulevaisuutta. Tässä ovat viisi trendiä, jotka muotoilevat festivaaleja Suomessa ja maailmalla.
Viisi festivaalitrendiä
1. Hyperpersonoidut festivaalielämykset
Fanit odottavat kustomoituja elämyksiä, jotka ulottuvat esiintyjäkattausta ja ruokakojuja laajemmalle. Keräämällä tietoa yleisöstään, festivaalit tarjoavat kävijöilleen nyt henkilökohtaisia esiintyjäaikatauluja, settilistoja, oheistuotetarjouksia ja fanialueita. Hyperpersonoidut festivaalielämykset sykähdyttävät ja vievät tapahtuman uudelle tasolle.
2. Saumattomat digi- ja cashless-kokemukset
Käteisettömyydestä on tullut festareilla jo standardi, joka nopeuttaa ruoka-, juoma- ja oheistuotemyyntiä. Vuonna 2025 digitaalisuudelta odotetaan jo enemmän – rannekkeiden ennakkovaihto kotiinkuljetuksella, RFID-rannekkeet ja mobiililompakot tekevät festarikokemuksesta entistäkin sujuvamman.
Cashless-ratkaisut eivät vain nopeuta jonoja – ne myös auttavat tapahtumajärjestäjää parantamaan turvallisuutta sekä tuntemaan yleisönsä paremmin tarjoamalla tietoa ostotottumuksista.
3. Matkustaminen
Ticketmasterin teettämän tutkimuksen mukaan 77 % faneista on valmis matkustamaan tapahtuman takia, ja festivaaleilla on täysi potentiaali olla täysimittainen matkakohde. Monet festivaalijärjestäjät tarjoavat lipun yhteydessä majoitusta, kuljetusvaihtoehtoja sekä sisäänpääsyjä paikallisiin nähtävyyksiin. Festivaali tarjoaa siis koko paketin! Uniikeissa ja houkuttelevissa miljöissä järjestettävät festivaalit yleistyvät ja kasvavat ja matkakokemuksille on kysyntää.
4. Some- ja alustavetoinen lipunmyynti
Alustat kuten TikTok, Spotify, Instagram, Shazam ja Soundcloud eivät ole vain markkinointia varten, ne ovat suoria myyntikanavia. Vuonna 2025 integraatiot syvenevät tuoden liput ostettavaksi suosikkisovelluksiin.
5. Vastuullisuus
Yleisöt suosivat yhä kasvavissa määrin sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullisia sekä kestäviä tapahtumia. Hiilimittareista muovivapaisiin tapahtumiin ja eettisesti tuotettuun oheistavaraan, tasa-arvoisista valinnoista saavutettavuuteen – yhteiskunta vaatii enemmän, ja fanit ovat kiinnostuneita vaihtoehdoista.
Festivaalien tulevaisuus
Festivaalit kehittyvät yleisön odotusten perusteella. Ne voivat varmistaa pitkäjänteisen menestyksen kehittämällä ratkaisuja ja ominaisuuksia personointiin, digitaalisuuteen, matkustamiseen, myyntikanavien laajentamiseen sekä vastuullisuuteen.
Jutellaanko?
Myy festivaaliliput kanssamme
Suunnittelemme kanssasi lippuratkaisut ja mahdollistamme sinulle uuden rakentamisen. Festivaalien kehitys, kuten rannekkeiden kotiinkuljetus, uudet lipputyypit ja hinnoitteluratkaisut, ovat meille ominta tekemistä.