Festivaalikampanja

Kesän 2025 festivaalikampanja osoitti, miten strategisesti rakennettu ja kohderyhmänsä hyvin tunteva monikanavainen markkinointi tuottaa erinomaisia tuloksia. Kampanjan tavoitteena oli inspiroida yleisöä ja auttaa heitä löytämään juuri heille sopivat ja kiinnostavat festivaalit. Kampanjasivu tavoitti yli 38 000 ihmistä ja kasvatti kävijämäärää viime vuoteen verrattuna lähes 38 prosenttia, samalla tukien tehokkaasti lipunmyyntiä.

avaimet onnistuneeseen festivaalikampanjaan

1. Kohderyhmän tavoittaminen

Monikanavainen kampanja tavoitti kohderyhmän tehokkaasti eri kanavissa:

  • Pääkanavina toimi Ticketmsterin omat kanavat, mukaan lukien verkkokauppa, somekanavat, blogiartikkelit, uutiskirjeet ja festivaaliopas.
  • Lisänäkyvyyttä kampanjalle toi maksettu Meta- ja Google-mainonta.
  • Wolt-yhteistyö oli ensimmäistä kertaa mukana kolmella eri festivaalilla, mikä mahdollisti festarirannekkeen tilaamisen suoraan kotiovelle ilman jonottamista.

2. Kattava data

Onnistuneen festivaalikampanjan taustalla on vahva ymmärrys fanien käyttäytymisestä. Kmpanjan keskiössä oli kattava ja ajantasainen datamme, jonka avulla kohdensimme ja personoimme sähköpostimarkkinointia, mainontaa ja tarjouksia. Toimintamme varmisti sen, että oikea viesti meni oikeaan aikaan oikealle ihmisille.

3. Artistikeskeinen sisältö

Tutkimuksen mukaan artistit ovat tärkein festarilipun ostoon vaikuttava yksittäinen tekijä*. Tämän takia festivaalikampanja rakennettiin vahvasti artistikeskeiseksi. Esittelimme festivaaleille esiintyviä artisteja eri kanavissa ja innostimme yleisöä heidän suosikkiartisteillaan.

4. Aktiivinen tapahtumaläsnäolo ja reaaliaikainen sisällöntuotanto

Yksi kampanjan toimivista taktiikoistamme oli festivaaleille osallistuminen ja sieltä sisällön kuvaaminen sosiaaliseen mediaan. Nopeat sisällöt suoraan festivaaleilta tai heti festivaalien jälkeen keräsivät sitoutumista, ja vahvistivat brändin läsnäoloa tapahtuman ytimessä ja inhimillisyyttä.

Case Ilosaarirock

Ilosaarirockia juhlittiin jälleen heinäkuussa Joensuun Laulurinteellä yhteensä 65 000 musiikin ystävän voimin. Suomen toiseksi vanhimpana rockfestivaalina Ilosaarirock houkutteli kaikenikäisiä kävijöitä ympäri Suomen ja tarjosi yleisölleen kattauksen kotimaisia ja kansainvälisiä huippuartisteja.

Ticketmaster toteutti Ilosaarirockille sekä orgaanista että maksettua markkinointia, joka kohdennettiin tarkasti festivaalin kohderyhmälle. Tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä ja tukea lipunmyyntiä tehokkaasti.

Festivaalikampanja, Ilosaarirock TikTok-video ja Meta-mainos

Orgaaninen markkinointi toteutettiin laajasti useissa Ticketmasterin kanavissa. Toimenpiteisiin kuului muun muassa verkkokaupan näkyvyyttä, sosiaalisen median sisältöjä sekä kohdennettuja suoramarkkinointikirjeitä. Kampanja onnistui erinomaisesti, sillä jo pelkästään sosiaalisessa mediassa engagement nousi yli 91 tuhanteen.

Maksetun mainonnan osalta toteutettiin sekä Ticketmasterin festaripakettiin kuuluva Meta-kampanja että Ilosaarirockin oma Meta-kampanja. Festaripaketti toi Ilosaarirockille korostettua näkyvyyttä Ticketmasterin kampanjasivulla, kampanjakirjeessä sekä viikkokirjeen nostona. Lisäksi festaripaketin toimenpiteet hyödynsivät Ticketmasterin laajaa festivaali- ja musiikkigenredataa, mikä laajensi Ilosaarirockin näkyvyyttä entisestään. Tämä edesauttoi myös Ticketmasterin festaripaketin jälkeen alkanutta Ilosaarirockin omaa Meta-kampanjaa, joka kohdennettiin tarkasti juuri Ilosaarirockin pääkohderyhmälle.

Maksetun mainonnan tulokset olivat vahvoja:

  • yli 156 000 tavoitettua käyttäjää
  • yli 434 000 impressiota
  • 1,6 % CTR
  • 1 554 % ROAS

“Yhdistelmä Ticketmasterin orgaanista näkyvyyttä ja täsmättyä Meta-mainontaa toimi erinomaisesti: kampanjat tavoittivat laajasti ja tukivat lipunmyyntiä. Tulokset puhuvat puolestaan – some-engagement yli 91 000 ja kaupallinen tehokkuus selkeästi positiivinen. Kiitos Ticketmasterin tiimille, tästä on hyvä jatkaa.” Lauri Ruotsalainen, Ilosaarirock

Markkinoi kesän 2026 festivaalit kanssamme

Kun myyt festivaaliliput kauttamme, tapahtumasi saa automaattisesti näkyvyyttä useissa kanavissa – festarikampanjasivujen lisäksi esimerkiksi Spotifyssä artistien kiertuelistauksissa, Google Adsissä ja sähköpostimarkkinointimme automaatiossa. Tarjoamme festivaaleille räätälöidyt mainospaketit, jotka sisältävät näkyvyyttä kampanjasivuilla ja mainoksissa, Meta-mainoksen ja uutiskirjenäkyvyyttä suoraan kohdeyleisöllesi.

Lisäksi loppuvuosi 2025 tarjoaa vielä runsaasti näkyvyyspaikkoja tapahtumille. Black Friday, joulukonsertti- ja joululahjakampanjamme tarjoavat monikanavaista näkyvyyttä ja kasvattavat lipunmyyntiä tehokkaasti sesongin aikana.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä [email protected].

*Ticketmaster Suomen Brand Tracker -tutkimus 2024

Tiimimme
Ota yhteyttä
Andy White, Freelance WordPress Developer London