Mikä vaikuttaa tapahtumakävijöiden ostopäätöksiin?

Miten suomalaiset kokevat livetapahtumat ja mikä saa heidät ostamaan lipun tai jättämään sen ostamatta? Heinäkuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus paljastaa tuoreita näkemyksiä tapahtumakävijöiden käyttäytymisestä, toiveista ja ostotottumuksista.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Kantarin kanssa. Kyselytutkimukseen vastasi 1003 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmä oli yli 16-vuotiaat tapahtumakävijät, jotka ovat käyneet livetapahtumassa viimeisen 12 kuukauden aikana.

Tapahtumakävijöiden aktiivisuus ja ostokäyttäytyminen

Tutkimuksen mukaan suurin osa (72 %) tapahtumakävijöistä aikoo osallistua livetapahtumaan seuraavan vuoden aikana. Suosituin tapahtumagenre on konsertit, joihin lähes puolet vastaajista aikoo osallistua. Seuraavaksi suosituimmat tapahtumagenret ovat teatteri & taidetapahtumat, festivaalit sekä urheilutapahtumat.

Yli viidennes (22 %) vastaajista on aktiivisia tapahtumakävijöitä, sillä he ovat ostaneet lippuja vähintään viiteen tapahtumaan viimeisen vuoden aikana. Lisäksi 45 % vastaajista kertoi ostavansa tapahtumalippuja vähintään joka toinen vuosi.

Luvut ovat pysyneet samalla tasolla viime vuoden lukujen kanssa. Tämä kertoo siitä, että livetapahtumien suosio on vahvistunut ja vakiintunut viime vuosina.

Digitaaliset kanavat korostuvat tiedonlähteinä

Tiedonlähteissä korostuvat erityisesti digitaaliset kanavat. Tapahtumat löydetään pääosin sosiaalisen median kautta (43 %). Suositummiksi sosiaalisen median kanaviksi vastaajien keskuudessa nousevat WhatsApp (60 %), Facebook (44 %), YouTube (36 %) ja Instagram (38 %). Sosiaalisen median jälkeen toiseksi yleisin tiedonlähde on suoraan tapahtumajärjestäjältä saatu tieto. Lisäksi tapahtumista kuullaan sähköpostimarkkinoinnin ja mainosten kautta.

Miten yleisö löytää livetapahtumia? 43% sosiaalinen media, 19 % suoraan tapahtumanjärjestäjän kanavista, 15 % sähköpostimarkkinointi, 19 % mainonta, 3 % muut

Tapahtumaliput liikkuvat hyvissä ajoin

Lipunostossa korostuu lippujen ostaminen omaan käyttöön. Suurin osa vastaajista (78 %) ostaa liput itsellensä, kun 22 % ostaa liput perheenjäsenelle tai ystävälle.

Myös ennakointi korostuu lipunostossa. Tutkimuksen mukaan tapahtumaliput ostetaan yleensä hyvissä ajoin: 30 % yleisöstä ostaa liput heti kun ne tulevat myyntiin ja lähes puolet (44 %) ostaa liput vähintään kuukautta ennen tapahtumaa. Vain 7 % kertoo ostavana liput tapahtumapäivänä tai sitä edeltävänä päivänä.

Suurin osa kuluttajista ostaa liput digitaalisesti verkosta tietokoneella tai kännykällä joko verkkosivujen tai mobiilisovelluksen kautta. Fyysinen lipunmyynti on jäänyt selvästi vähemmistöön, mutta noin viidesosa yleisöstä käyttää yhä myös lippukauppoja (18 %) tai ovimyyntiä (10 %) lipunostoon.

Lippujen hinnat ja henkilökohtaiset esteet vaikuttavat ostopäätökseen

Ylivoimaisesti suurin este tapahtumalippujen ostamiselle on liian kallis lipun hinta, sillä lähes puolet (49 %) vastaajista nimeää liian korkean hinnan pääsyynä olla ostamatta lippua. Vain 8 % vastaajista on maksanut yli 250 € yksittäisestä tapahtumalipusta viimeisen vuoden aikana.


Liian korkean hinnan lisäksi esteeksi lipunostolle nousee kuluttajien henklökohtaiset syyt, seuran vapaa-ajan, mieluisan artistin, joukkueen tai tapahtuman puute. Myös itselle epäsuotuisa tapahtumapaikan sijainti nähdäänn esteenä tapahtumaan osallistumiselle.

Miksi kuluttajat valitsevat Ticketmasterin lipunvälittäjäksi?

Ticketmasterin brändin tunnettuus on kasvanut Suomessa tasaisesti vuodesta 2020 lähtien ja noussut erityisesti koronapandemian jälkeisinä vuosina. Tunnettuus on tasaista läpi eri tapahtumagenrejen, aina konserteista ja festivaaleista urheilu- teatteri & taide- ja perhetapahtumiin.

  • 85 % tunnistaa Ticketmasterin brändin
  • 55 % on ostanut lippuja Ticketmasterin kautta
  • 80 % ostaisi tulevaisuudessa liput Ticketmasterin kautta

Tapahtumakävijät tunnistavat Ticketmasterin luotettavana ja helppokäyttöisenä lipunvälittäjänä, jonka alta löytyy laaja valikoima erilaisia tapahtumia.

Ticketmasterin brändin tunnuspiirteet:

  1. Kansainvälinen – tuo laajaa näkyvyyttä ja kohdennettua markkinointia datan avulla
  2. Luotettava – varmistaa turvallisen asiakaskokemuksen niin kuluttajille kuin tapahtumajärjesteäjille
  3. Houkutteleva – tarjoaa monipuolisen tapahtumatarjonnan ja relevantteja suosituksia
  4. Asiakaslähtöinen – palvelu rakentuu asiakkaiden tarpeiden ympärille
  5. Innovatiivinen – teknologinen edelläkävijä tapahtumalippujen välityksessä
Tiimimme
Ota yhteyttä
Andy White, Freelance WordPress Developer London