Tapahtuma-ala elää tällä hetkellä, monien muiden alojen ohella, hyvin vaikeita aikoja. Posiitivista on se, että raskaan vuoden jälkeen tapahtumakävijät pääsevät kuitenkin nauttimaan turvallisesti ja vastuullisesti järjestetyistä tapahtumista. Hienoja esimerkkejä ovat esim. jääkiekon Liiga-kauden ja KHL-kauden avaukset, ja Sirkus Finlandian näytökset ympäri Suomen.

Fanien turvallisuus on meille tärkeää. Onnistuneen tapahtuman järjestämisessä tulee ottaa huomioon monia eri seikkoja, jotta tapahtuma olisi mahdollisimman turvallinen, niin työntekijöiden, kuin tapahtumakävijöiden kannalta. Tässä blogissa muutamia esimerkkejä siitä miten me olemme lipunvälittäjänä ottaneet tapahtumien turvallisuuden huomioon.

Yleisökapasiteetti


Huomioimme lipunmyynnissä oikeanlaiset pohjakartat ja ajankohtaiset yleisörajoitukset. Suomessa olemme tällä hetkellä yleisörajoitusten kannalta melko hyvässä tilanteessa, sillä yli 50 henkilön tapahtumia on mahdollista järjestää, kun tilaisuudessa noudatetaan THL:n ohjeita turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä.

Tunnistamme lipunostajat


Digitaalisten lippujen avulla keräämme yhteystiedot kaikilta lipunostajilta, jotta tunnistamme ja tavoitamme heidät tarvittaessa. Kaikki mitä tapahtumakävijä tarvitsee päästäkseen tapahtumaan löytyy puhelimesta. Suomessa pian lanseerattavan uuden ominaisuuden, Ticket Transferin, avulla lipunostajilla on myös mahdollisuus siirtää lippunsa ystäville ja perheenjäsenille sähköisesti, jopa viimehetkellä.

Hygienia


Suosittelemme tapahtumajärjestäjiä huolehtimaan tarvittavasta hygieniasta tapahtumapaikalla. Tapahtumapaikalta tulisi löytyä selkeät ohjeistukset liittyen käsihygieniaan ja maskien käyttöön. Asiasta on myös hyvä infota asiakkaita ennakkoon ja kauttamme voi myydä mm. kasvomaskeja lisämyyntituotteena lipunoston yhteydessä.

Turvaetäisyydet


Otamme turvavälit huomioon aina tapahtuman suunnittelussa, kulunvalvonnassa ja paikan päällä. Avustamme tapahtumajärjestäjää katsomolohkojakojen ja numeroimattomien lippujen myynnissä. Suosittelemme tapahtumakävijöitä ostamaan liput ennakkoon verkkokaupastamme mm. välttääksemme jonot lipunmyynnissä tapahtumapaikalla. Tehokkaiden lipunlukijoidemme ansiosta sisäänkäynti tapahtumaan käy sujuvasti ja tapahtumakävijät, jotka ovat ostaneet digitaalisen lipun verkkokaupastamme voivat näyttää lippunsa suoraan omasta puhelimestaan.

Lisämyynti


Lisämyyntituotteet, kuten kasvomaskit, parkki- ja narikkaliput, ruoka- ja juomapalvelut sekä fanituotteet voi laittaa myyntiin jo ennakkoon lipunmyynnin yhteyteen. Lisämyyntituotteiden noutojärjestelyistä päättää tapahtumajärjestäjä niin, että tapahtumakävijä välttää turhaa jonottamista paikanpäällä.


Turvaohjeistukset


Poikkeusaikoina tapahtumajärjestäjän on todella tärkeää infota ja ohjeistaa asiakkaitaan kattavasti. Suosittelemme kertomaan tapahtuman turvaohjeistuksista tapahtumajärjestäjän omissa kanavissa sekä tapahtumapaikalla selkeästi, viranomaissuosituksia noudattaen. Turvaohjeistuksista on mahdollista infota lipunostajia myös Ticketmasterin kanavissa, mm. tapahtumasivun info-kentässä, digitaalisessa lipussa tai lipunostajille lähetettävässä palveluviestissä.

Livestream-tapahtumat


Aika ajoin verkkokaupassamme on tarjolla lippuja myös livestream-tapahtumiin. Poikkeusaikojen aikana verkossa järjestettävät tapahtumat alkoivat nostaa suosiotaan. Verkossa tapahtuvien tapahtumien ansiosta fanien on mahdollista nauttia lempimusiikistaan suoraan kotisohvalta ja näin tukea lempiartistiaan.

Lue lisää Return to Live -sivultamme.

Teksti: Tiia Ketonen